dilluns, 21 de maig de 2007

L'EXPERIÈNCIA DE LA ONCE AMB ELS NENS CECS

http://www.once.es/home.cfm?id=680 Aquesta és la pàgina web on he trobat la experiència educativa que ha dut a terme la ONCE juntament amb HP.

L'objectiu d'aquesta experiència era comprobar l'utilitat de les Tablet PC amb els nens cecs. Peró... què es una TABLET PC? Doncs, es tracta d'un ordinador a mig camí entre una computadora tàctil i un PDA, en el qual es pot escriure a través d'una pantalla tàctil. Un usuari pot utilizar un “llàpis” per a treballar amb l'ordinador sense necessitat de teclat o ratolí.



Així doncs, el que va fer la ONCE va ser esocllir una mostra de 19 alumnes de diferents edats i amb distints graus de discapacitat visual. A tots ells se'ls va donar un Tablet PC de HP i se'ls va proposar diferents tasques, segons el curs escolar en el que estaven.

Las eines d'accés que s'han emprat amb el Tablet PC són: zoom text, jaws i tableta digitalitzadora. Igualment s'han utilitzat materials y fitxes en relleu adaptades i preparades per la ONCE.

Segons la Once: "La elecció d'aquest recurs es deu a la versatilitat que ofereix i al seu alt nivell d'adaptació per a persones amb ceguessa o discapacitat visual. El llapis òptic els permet, per exemple: treballar simultàniament amb fitxes de relleu o practicar l'escriptura. La posibilitat de posicionar la pantalla en vertical i horitzontal, esciure directament, adequar la iluminació, distancia de treball, postura, eliminació de reflexes, etc., sobre ella també suposa un gran avanç per a estos escolars."

Per tant aquesta experiència va resultar un èxit en quant que "va permetre conèixer de primera mà les necessitats d'aquestes persones, la qual cosa permet millorar els futurs dissenys..." (Helena Guerrero, directora general de Sistemes de HP).

Les conclusions a les quals es va arribar són:


  1. l'adaptació completa del sintetitzador de veu (jaws) és fonamental per a escolars camb ceguessa total
  2. el maneig del teclat físic va resultar més còmode per a alguns alumnes que el de tamany habitual
  3. tant la pantalla com el llapis son resistents per a ser utilizats por xiquets petits
  4. el Tablet PC permet emprar una goma de dibuix, de manera que el nen pot dibuixar en relleu sobre la goma de cautxú i guardar el dibuixat i imprimir-ho en tinta o en relleu.

Per tant, aquesta experiència va ser molt gratificant tant per a la ONCE com per a HP, doncs els va permetre comprobar que l'ús d'aquest recurs es prou beneficiós per als alumnes cecs.


Personalment crec que es deurien de dur a terme moltísimes més experiències educatives amb les NNTT, doncs sempre són una porta oberta a la motivació i l'esperança de que almenys les coses que no es oden canviar si poden millorar.

4 comentaris:

Gines ha dit...

Soy estudiante de Terapia Ocupacional de la UMH, y estos temas me parecen bastante interesantes y sobre todo, necesario.
Si, y digo necesario porque las 'ayudas técnicas' (que así es como llamamos a este tipo de dispositivos desde la Terapia Ocupacional) son cada vez más demandadas por la sociedad, en cambio, aun existe un gran porcentaje que no las conoce.
La Terapia Ocupacional tiene un objetivo muy claro, y se trata de 'proporcionar autonomía al paciente' si no puede conseguir esa autonomía que queremos conseguir por sí mismo, entonces informaremos al paciente sobre estas ayudas técnicas, el problema es que son muy caras, y muy difíciles de conseguir a su vez.
Yo os aconsejo que visitéis la página del CEAPAT donde tienen un amplio catálogo de ayudas técnicas (o dispositivos alternativos). Aquí os facilito el link:

http://www.catalogo-ceapat.org/app/info

Un saludo.

Jessy ha dit...

Buenas! Gines acabo de navegar por el link que has facilitado.La página esta muy completa, y me ha ayudado igual que la explicación de Carol sobre el Tablet pc. En mi opinión Carol, estás explicando nuevas tecnologías muy actuales, cosa que se agradece para las personas que trabajamos en este sector. Las NTAE estan en continuo proceso de renovación y es muy difícil conocer todas las novedades. Como veo que tu blog trata este tema, te quería preguntar si conoceis el tablero de SPC (sistemas pictóricos de comunicación). Frecuentemente se usa con personas con discapacidad motora grave, sobre todo en caso de parálisis cerebral. Se trata de un tablero para comunicarse en el que se expresa a través de dibujos. Hay cuatro colores y cada color hace una función. Esta explicación viene, porque se que existe programas informáticos mucho más avanzados y menos "caseros" que pueden facilitar mucho más el aprendizaje de los niños con estas nee. ¿Conoces alguno? Muchas gracias y espero tu respuesta.

Carol ha dit...

Hola Ginés! Moltes gràcies per la teva participació a aquest blog, però sobre tot, moltísimes gràcies per la teva aportació, em refereix a la pàgina web que cites al teu comentari. La he consultada i m'ha paregut una pàgina molt interessant, doncs pots veure un món de recursos, que a més a més estan organitzats de dues formes: a)per classificació de diferents nivells i
b)per glossari (permet la consulta a partir d'un conjunt de tremes.
clau).

Així doncs, moltes gràcies de nou, perquè em sembla una font de recursos molt interessant i important per a la temàtica tractada en aquest blog. Un salut!

Carol ha dit...

Hola Jessy! El cert és que de moment només he ficat al meu blog tots aquells recursos dels quals he tingut coneixement. Tot i així he estat buscant informació sobre els SPC, i he trobat una pàgina on els expliquen proa bé:
http://www.espaciologopedico.com/articulos2.php?Id_articulo=143

El cas es que m’ha paregut un recurs molt interessant, doncs, crec que per als nens amb certes necessitats educatives especials com les que tu has dit o les que ací apareixen pot ser un recurs tecnològic molt beneficiós.

M’agradaria que si tu coneixes programes informàtics més avançats me’ls digueres per a poder ampliar la informació disponible d’aquest blog.

Un salut i moltes gràcies per la teva participació!